Spis dig i balance – af Majbritt L. Engell & Ida Lysdahl Fahrenholtz

Spis dig i balance – af Majbritt L. Engell & Ida Lysdahl Fahrenholtz

En fremragende bog, som gør det overskueligt at komme i gang med et vægttab, når man har PCO(S) – min bibel ★★★★★

PCO(S) for begyndere

Hvad er PCO(S)? Hvilken betydning har kosten for PCO(S)? Hvordan læser jeg min blodprøve? Der er mange spørgsmål, som trænger sig på, når man først har fået sin diagnose, men takket være denne bog, kan du få svar på de mest basale spørgsmål – og lidt til.

Det er en rigtig god introduktion til, hvordan du kan tage teten og blive en oplyst og aktiv deltager i dit kropslige liv. Den giver gode råd til, hvordan man skal tackle familie og venner, når de spørger ind til din PCO(S) og f.eks. ikke forstår, at du siger nej til kage.

Spis dig i Balance har sit fokus på den mad, vi propper i munden – og giver 5 overordnede tips til, hvordan man kan spise sig i balance:

  1. Spist fedt og protein til alle måltider
  2. Spis de langsomme kulhydrater og spis dem aldrig alene
  3. Spis max. 1 stykke frugt om dagen
  4. Erstat sukker, spelt, hvede, durum m.v. med rugmel og nøddemel

Kort sagt er det en rigtig god intro til, hvad må du spise, hvad skal du holde dig fra, og hvordan man tackler omverdenen – og så med en røvfuld lækre opskrifter.

Bryd med dine gamle vaner

En stor del af det at kunne tabe sig, når man har PCO(S) (som rigtig mange kvinder gerne vil) er at bryde med de madvaner, man har tillagt sig gennem hele ens liv.

Det er en kamp, og det kan være surt – men lad mig bare sige det som det er: det er det hele værd!

Personligt har mine syndere været øl og for mange kulhydrater. Øllene giver jo lidt sig selv, men det tog rigtig lang tid for mig at lægge dem på hylden. Jeg elsker øl, og jeg elsker at gå i byen og have det sjovt – og indtil for ikke særligt længe siden, var jeg ikke klar til ændre på mine vaner omkring øl og byture. Men da det endelig skete, så kunne man også se det på vægten! Og det føles godt! Rigtig godt!

Ift. kulhydraterne har det aldrig været de hurtige kulhydrater, jeg har haft problemer med. Jeg har aldrig spist hvidt brød el.lign. (kun når man en sjælden gang skulle have pizza…), og sammenlignet med andre ’normale’ menneskers kost, har jeg sikkert spist sundere end de fleste – men det er bare ikke nok, når man har PCO(S). Så efter jeg skar ned på selv de sunde kulhydrater, kunne jeg begynde at se en ændring i min vægt.

Min pointe er, at det ER MULIGT at ændre sine vaner. Også selvom man måske ikke har lyst til det. Men det er lige så vigtigt at være klar til at ændre sine vaner, for ellers holder det ikke en meter!

Masser af inspiration til dejlig mad

Ca. 2/3-dele af bogen er fyldt med lækre opskrifter, som hviler på princippet om, at ethvert måltids energifordeling skal være 33% kulhydrat, 33% fedt og 33% protein. Det betyder, at det absolut ikke behøver være kedelig mad, du laver, og for mig var det en kæmpe lettelse at finde ud af, at man ikke skulle leve af gnavegrønt og kogt kød, fordi man ikke måtte indtage nogen former for fedtstoffer.

Der er masser af inspiration at hente, og det ville lyve hvis jeg sagde, at denne bogs opskrifter ikke har dannet grobund for mange af de ting og sager, jeg har lavet i mit eget køkken.

Konklusion:

”Du får fem store stjerner af mig”, lyder det på Etta Cameron-sk inde i mit hoved. Men denne bog er ikke bare stjerne for en aften – den er en vedvarende stjerne, som lader lyset skinne ind i de mørke kroge af ens tilværelse. Det er en af de bedste investeringer, jeg har gjort i mit liv (omend en meget beskeden investering).

 

Leave a Reply

Close Menu